Mediální besedy

Digitální doba a duševní (ne)pohoda dětí

Beseda o digitálním wellbeingu a o vlivu technologií na naše psychické zdraví

Délka: 60 min.
Doporučeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Místo konání: Městská knihovna Beroun nebo na škole (po dohodě)

Klíčová slova: digitální wellbeing, rizikové chování, závislosti, internet, mobily, technologie, čas na sítích, rizika, duševní zdraví, psychika, digitální detox, kde hledat pomoc

Popis:
Pomocí brainstormingu se na úvod zamyslíme, na čem mohou být lidé závislí. Potom si ukážeme, že vnímání vhodné míry času, který trávíme s mobilem, je individuální. Vyplníme si také mezinárodně uznávaný dotazník, který určí, jestli konzumujeme technologie zdravě nebo rizikově. Seznámíme se se znaky závislostního chování. Zjistíme, jak a proč vznikají závislosti a jaké digitální činnosti nejčastěji vedou k rizikovému užívání. Dozvíme se, jaký je u nás výskyt rizikového užívání technologií a kdo může člověku pomoci, pokud se ho tento problém týká. Vymyslíme, jaké dopady má nadměrné užívání internetu. Sestavíme si vlastní osobní plán na digitální detox.

Kyberšikana

Program vhodný jako prevence patologických jevů v online prostředí

Délka: 90 min.
Doporučeno pro: 1. ročník SŠ
Místo konání: Městská knihovna Beroun nebo na škole (po dohodě)

Klíčová slova: šikana, kyberprostředí, online bezpečí, sociálně patologické jevy, prevence, mezilidské vztahy, tolerance, empatie, právo, pomoc při šikaně

Popis:
Účastníci se prostřednictvím videa seznámí s příběhem vrstevníka šikanovaného na na internetu. Následuje reflexe chování jednotlivých postav. Při skupinové práci pak děti najdou podobnosti a odlišnosti kyberšikany a klasické šikany. Při čtení krátkých textů pak na konkrétních příkladech poznají jednotlivé formy kyberšikany. Sami vymyslí, proč k ní dochází. V řízné diskuzi dají dohromady tipy, jak se zachovat, jsou-li svědky nebo obětí kyberšikany. Dozví se také, jak jí předcházet. Pomocí hry interaktivní hry se vžijí do role oběti. Součástí programu je také anonymní dotazník (možno vyplnit doma), který lze po dohodě poskytnout škole. Žáci si odnesou letáček s kontakty na pomoc pro případ kyberšikany.

Fakenews, dezinformace, hoaxy a konspirační teorie

Komplexní program přibližující fenomén nepravdivých zpráv a jejich roli v dnešním světě

Délka: 60 min.
Doporučeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Místo konání: Městská knihovna Beroun nebo na škole (po dohodě)

Klíčová slova: TikTok, sociální sítě, digitální stopa, nebezpečná videa, nebezpečné challenge, soukromí, osobní údaje, ochrana dat, totalitní režim, bezpečnostní rizika

Popis:
Na začátku lekce proběhne mapování vztahu účastníků k sociální síti TikTok. Následuje krátké video, které představí rizika spojená s jejím užíváním. Zaměří se především na bezpečnostní a psychologické dopady této čínské aplikace. Po zhlédnutí videa proběhne reflexe jeho obsahu, při které účastníci kriticky zhodnotí jeho obsah, s cílem vyvolat diskuzi. Na závěr žáci identifikují emoce, které v nich vyvolává sledování videí na TikToku a sami si vytvoří plán pro případ, kdy se cítí být zahlceni příspěvky ze sociálních sítí. V závislosti na věku účastníků a časových možnostech může být součástí lekce i práce s autentickými novinovými články, které popisují nebezpečné výzvy (challenge) a bezpečnostní rizika TikToku.

Proč a jak tiká TikTok

Lekce podle metodiky JSNS.cz přibližující rizika populární sociální sítě

Délka: 60 min.
Doporučeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Místo konání: Městská knihovna Beroun nebo na škole (po dohodě)

Klíčová slova: TikTok, sociální sítě, digitální stopa, nebezpečná videa, nebezpečné challenge, soukromí, osobní údaje, ochrana dat, totalitní režim, bezpečnostní rizika

Popis:
Na začátku lekce proběhne mapování vztahu účastníků k sociální síti TikTok. Následuje krátké video, které představí rizika spojená s jejím užíváním. Zaměří se především na bezpečnostní a psychologické dopady této čínské aplikace. Po zhlédnutí videa proběhne reflexe jeho obsahu, při které účastníci kriticky zhodnotí jeho obsah, s cílem vyvolat diskuzi. Na závěr žáci identifikují emoce, které v nich vyvolává sledování videí na TikToku a sami si vytvoří plán pro případ, kdy se cítí být zahlceni příspěvky ze sociálních sítí. V závislosti na věku účastníků a časových možnostech může být součástí lekce i práce s autentickými novinovými články, které popisují nebezpečné výzvy (challenge) a bezpečnostní rizika TikToku.

Role médií v současnosti

Čtenářská lekce s aktuálním textem využívající metodu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.

Délka: 60 min.
Doporučeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Místo konání: Městská knihovna Beroun nebo na škole (po dohodě)

Klíčová slova: práce s textem, média, čtenářské strategie, interpretace textu, efektivní čtení, analýza textu, identifikace hlavních myšlenek, chování v mediálním světě

Popis:

Základem lekce je práce s textem populárního amerického historika Timothy Snydera (Yaleova univerzita) z knihy Tyranie – 20 lekcí z 20. století. Jeho úvaha se zaměřuje na roli médií v moderním světě a na jejich vliv na společnost a jednotlivce. Lekce je zpracována podle metodiky Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Studenti se nejprve seznámí s jednou ze základních čtenářských strategií, metodou párového čtení. Poté si ji vyzkouší na textu (rozsah 1 str. A4) s cílem získat z něj hlavní myšlenky a efektivně je shrnout vlastními slovy. Součástí je také rozbor prostředků, kterými autor v textu podporuje své myšlenky. Na základě textu a vlastních zkušeností poté účastníci vymyslí obecně platná doporučení pro práci s informacemi v 21. století. Na závěr proběhne jako reflexe krátká debata nad klady a zápory „informační“ doby.

Jak fungují sociální sítě

Cílem besedy je ukázat principy, kvůli kterým tráví uživatelé na sociálních sítích hodiny svého času. Zaměřuje se také na vliv sítí na vnímání světa a sebe samotného.

Délka: 60 min.
Doporučeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Místo konání: Městská knihovna Beroun nebo na škole (po dohodě)

Klíčová slova: Facebook, YouTube, Instagram, TikTok, myšlenkové pasti, psychologické mechanismy, rizikové chování, závislosti, wellbeing, sociální odměňování, kontextová reklama, algoritmy

Popis:
Na úvod proběhne reflexe toho, jaké sociální sítě a jak často a proč děti využívají. Při skupinové práci zkusí vymyslet vlastní sociální síť a prostřednictvím svých zkušeností tak odhalí mechanismy, které je nutí trávit na nich svůj čas. Zjistí, k čemu je naše pozornost využívaná a jak se tomu bránit. Na základě příběhů se také seznámí s tzv. myšlenkovými pastmi, které jim v souvislosti s používáním internetu mohou způsobovat negativní psychické stavy. Na závěr sami navrhnou, jak lze efektivně využívat mobilní telefony ve svůj prospěch.