

autor: Ivo Stehlík
Americký psycholog Peter Gray mne nadchl, protože konečně jsem objevil někoho, kdo o vzdělávání přemýšlí velmi podobně. Zjistil jsem, že závěry mých úvah jsou prakticky totožné s jeho a bylo pro mne nesmírně cenné zjištění, že sice někde daleko za velkou louží, ale přece mám tak spřízněnou duši. Gray jednak díky pozorování předškolních dětí a hlavně díky pozorování etnologů, jak probíhá vzdělávání v lovecko-sběračských společenstvích došel k zásadním závěrům, jak by mělo fungovat vzdělávání, aby bylo efektivní a radostné. Na příkladu americké školy v Sudbury Valley, kde se už 40 let děti učí samy od sebe navzájem ve věkově promíchaných skupinkách bez učitelů, demonstruje správnost svých myšlenek. V závěru knihy se zamýšlí nad současným školstvím, jeho selháváním a nesmyslnou snahou o jeho reformu zevnitř. Jediná reálná reforma, i podle mého názoru, se může prosadit zvenčí díky lidem, kteří opustí stávající školský systém. Vřele doporučuji tuto útlou knihu k přečtení.
anotace a úryvek z knihy na http://www.knihystehlik.eu/knihystehlik/eshop/0/3/5/1145-SVOBODA-UCENI-Peter-Gray
GRAY, Peter. Svoboda učení. Praha : www.scio.cz, 2012. 100 s.