s dirigentem Haigem Utidjianem
Nechali jsme se okouzlit mistrovskou hudbou napříč staletími s dirigentem a muzikologem Haigem Utidjianem! Haig nás osobitým způsobem provedl světem svých oblíbených skladeb, uvedl jejich rozmanitou interpretativní tradici a propojení s životními osudy jejich autorů a autorek. Přednášky byly bohatě doplněny obrazem i zvukem.
Obsah kurzu:
- Seznámení s dirigentem Haigem Utidjianem: jeho inspirace a hudební vzory
Haig nastíní přehled cyklu plánovaných přednášek a uvede své oblíbené české i mezinárodní interprety (Václav Talich, Vilém Tauský, Josef Kuchinka, Otto Klemperer, Carlo Maria Giulini, Lothar Zagrosek, Michel Corboz a další), kteří mu byli vzorem a měli na něho velký vliv.
- „Alexandrova hostina“ G. F. Händela: od opery k oratoriím
Poznáme životní dílo Georga Friedricha Händela a zaměříme se na jeho prvotřídní a méně známé sborové dílo Alexander’s Feast („Alexandrova hostina“). Toto dílo popisuje, jak světská hudba svou silou dokázala řídit emoce a skutky Alexandra Velikého, což dokonce vyústilo ve vypálení perského města Persepolis. Nakonec sv. Cecílie hudbu posvětila a lidstvu darovala varhany. Toto dílo se stalo pro Händela zlomovým, neboť právě zde se skladatel rozloučil s žánrem italských oper, jichž složil na čtyřicet, a zaměřil se na tvorbu sborových oratorií na biblická témata. Tento žánr získal ve své době velkou oblibu u amatérských sborových spolků v Anglii and těší se této oblibě dodnes.
- Lužanská mše Antonína Dvořáka známá i neznámá
Plod přátelství mezi manželskými páry Dvořákových a Hlávkových, Mše D dur („Lužanská“), má za sebou dlouhou a nejednoduchou historii. Haig podrobně studoval veškeré známé dochované rukopisné zdroje a v nedávné době publikoval nové vydání tohoto díla, s jehož známými i neznámými verzemi nás seznámí.
- Symfonie Gustava Mahlera: hudba života pozemského i nadpozemského
Velký jihlavský rodák Gustav Mahler chtěl ve svých nádherných symfoniích „obejmout celý svět“ a vyjádřit celou škálu lidských emocí, metafyzických úvah a existenciální úzkosti přelomu 19. a 20. století. V přednáčce se dozvíme o interpretativních tradicích Mahlerových symfonií a jeho propojení s českým a středoevropským prostředím, které hrálo klíčovou roli v jeho inspiraci.
- Mše h moll J. S. Bacha: vrcholné dílo západní hudby a jeho interpretace
Mše h moll patří k vrcholným skladbám hudebního repertoáru, přestože skladatel sám nikdy toto své monumentální dílo neslyšel kompletní. Přednáška uvede odlišné interpretační tradice a dilemata, která musí řešit současní interpreti.
- Deset hudebních skladatelek: „ženský hlas“ od 8. století do současnosti
V této přednášce se zaměříme na ukázky z neprávem opomíjených děl geniálných skladatelek. Díla od pěti z těchto žen provedl Haig v Českém muzeu hudby v Praze v květnu 2019, v rámci výstavy Národního muzea „Jejím hlasem“ (včetně jednoho díla v české a druhého ve světové premiéře).
- Nešpory Claudia Monteverdiho: velkolepá pocta sv. Panně Marii
Mistrovské liturgické dílo Claudia Monteverdiho bylo vydáno v roce 1610 v Benátkách. Jako koncertní dílo neustále zaručuje plně obsazené koncertní sály, přitom však víme tak málo o původním záměru skladatele a jeho představě o provedení publikovaných vět jako liturgického celku. S pomocí hudebních ukázek se dozvíme o fascinujicích osudech tohoto díla a také o jeho různorodých interpretacích během posledních sedmdesáti let.
- Hymnus Amoris Carla Nielsena: oslava života a lásky z pera dánského skladatele
Hymnus Amoris pro sólisty, sbor a velký orchestr, oslavuje lásku v různých etapách lidského života od dětství po stáří. Skladatel si uvědomil univerzálnost tématu, a proto využil text v latině, nikoliv v dánštině. Haig dirigoval první české provedení tohoto díla v roce 2017 a obohacen svými zkušenostmi během pobytů v Dánsku se podělí o svůj osobní pohled na Nielsenovu tvorbu.
Haig Utidjian, PhD, MSc (DIC), CAS(GSMD) je profesionální dirigent, sbormistr a muzikolog. Studoval na univerzitách v Sussexu, Londýně a Cambridge, na Accademie Chigiana v Sieně a na Vysoké škole Guildhall School of Music and Drama v Londýně, kde v roce 1995 absolvoval jako dirigent. Získal dirigentskou cenu Ricordi a dále prohluboval své vzdělání s Carlem Mariou Giulinim v Miláně, Richardem Schumacherem ve Valsoldě a s Lotharem Zagrosekem a Vilémem Tauským (který byl žákem Janáčka, Suka a Talicha) v Londýně. Pro svůj velký zájem o českou hudbu byl pozván Jiřím Bělohlávkem na roční stáž na pražskou Akademii múzických umění, kde navštěvoval specializované konzultace s Františkem Vajnarem a Josefem Kuchinkou a studoval u Juraje Fialse.
Haig Utidjian vede dlouholetý výzkum v oblasti muzikologie a má rovněž bohatou publikační činnost. Publikoval několik knih a novou edici Dvořákovy Lužanské mše a získal řadu ocenění. Připravuje nové kritické vydání ód sv. Řehoře z Nareku. Pravidelně se účastní mezinárodních konferencí a slouží v redakčních radách několika mezinárodních odborných časopisů. Přednášel na univerzitách, akademiích či v národních knihovnách v Benátkách, Berlíně, Kodani, Hernenu, Oxfordu, Londýně, Budapešti, Jerevanu, New Yorku (Library of Congress) a na domácí půdě v Klementinu, v Českém muzeu hudby, na Katolické teologické fakultě a Filozofické fakultě UK, kde získal čestnou afiliaci a působí jako externí pedagog. Od roku 2001 je Šéfdirigentem Orchestru a Sboru UK v Praze a ve stejném roce začala jeho spolupráce se smíšeným pevěckým sborem Slavoš Beroun. Haig Utidjian diriguje a přednáší v ČR, hostuje v Evropě a v USA. Dlouhodobě propaguje českou hudbu ve světě.
1 komentář. Přidat komentář
Vynikající hudební iniciativa a závažný program! Díky za ně a těšíme se na přednášky.
Zd. Páleníček